Esiopetus

Vihdin kunnassa päätettiin esiopetuksen ryhmäkooksi rajata vähintään seitsemän samanikäistä lasta. Lautakunta päätöksessään sallii esikoulunomaisen toiminnan Pikkulyhdyssä. Perheet saavat varhaiskasvatuksen palvelusetelin hoidon tarpeen mukaisesti myös esikouluikäiselle. Näin lapsille mahdollistuu steinerpedagoginen toiminta sisarusryhmässä kouluikään asti.

Esiopetukseen hakuaika on Vihdissä tammikuussa. Pikkulyhdyn esiopetukseen hakeudutaan hakulomakkeemme kautta. Lisäksi esiopetukseen hakeutuva täyttää hakukaavakkeen päiväkodissa. Voit tiedustella mahdollisista paikoista myös muina aikoina.

Pikkulyhdyssä noudatetaan Vihdin kunnan esiopetussuunnitelmaa. Toimintasuunnitelma on steinerpedagoginen, joka saa vaikutteita tätä ennen käytössä olleesta esiopetussuunnitelmastamme

Steiner-esiopetus lyhyesti

  • Leikeille ja liikkumiselle on aikaa ja mahdollisuuksia toteuttaa omia tarpeitaan.
  • Saa olla ulkona ja metsässä, jolloin fyysiset voimat kasvavat, joita koululaisena tarvitaan.
  • Sisarusryhmässä eskarilainen saa kokea olevansa taitava ja hyödyllinen. Häntä arvostetaan ja ihaillaan. Hän saa olla avuksi ja hyvänä esimerkkinä pienemmille. Sisarusryhmä on kuin perhe, jossa saa hoivata pienempää ja olla itse isosisar.
  • Eskarilainen saa leikkiä ja toimia eri ikäisten ystävien kanssa. Puuhatessaan eskari havaitsee taitojen olevan erilaisia. Näin käytännössä hän oppii hyväksymään jokaisen omat taitotasot ja erilaisuudet.
  • Pienessä päiväkodissa uskaltaa olla oma itsensä sekä syntyy luottamus kasvattajien ja lapsien välillä.
  • Vihkotöitä, satu-, musiikki-, kuvallisia-, kielellisiä-,matemaattisia- ja kädentyön tuokioita on viikossa sopivasti, jolloin eskarilainen ei kyllästy ohjattuun toimintaan vaan säilyy oppimisen ilo. Tehtävät ovat sen tasoisia, että lapsi kokee onnistumisen ja kiinnostus säilyy.

  • Monia taitoja opitaan kuin huomaamatta leikkien, pelien ja tarinoiden avulla. Monet tehtävät liittyvät konkreettisiin kodin ja puutarhan töihin, jolloin lapsi liittyy käytännössä ympäröivään toimintaan ja kulttuuriin.
  • Jokainen vuosi on omanlaisensa ja muodostuu sen lapsiryhman mukaan. Nyt meillä on eri kielien ja kultturien piirissä olevia perheitä, siksi lapset ovat kiinnostuneita muistakin kuin suomen kielestä.
  • Toistuvat päivän ja viikon rytmit luovat terveen kasvun pohjan. Vuoden juhlat perheiden kanssa ja valmistautuminen niihin antavat yhteenkuuluvuutta, muistoja ja kohokohtia arkeen.                  
tikkutorni.jpg